Tutaj jesteś

Co wpływa na cenę druku?

26 maja 2022 Poradnik


Pomimo rozwoju technologii cyfrowej materiały drukowane wciąż cieszą się dużą popularnością i są skutecznym nośnikiem reklamy i promocji. Drukujemy katalogi, cenniki, broszury, ulotki, plakaty, zaproszenia czy banery reklamowe. Druki otaczają nas w życiu codziennym: w pracy, w domu, w mieście. Materiały te różnią się od siebie nie tylko rodzajem podłoża, ale również zastosowaną techniką drukarską i nie ilość zleconych do wydruku egzemplarzy jest jedynym czynnikiem wpływającym na cenę. Przyjrzyjmy się więc bliżej temu, co decyduje o ostatecznej cenie druku. Drukarnia w Krakowie będzie doskonałym tego przykładem.

Rodzaje materiałów eksploatacyjnych

Jednym z najważniejszych czynników decydujących o cenie produktu końcowego jest rodzaj podłoża, na jakim zostaje naniesiony druk. Podstawowym materiałem jest wciąż papier, ale należy pamiętać, że występuje on w różnych gramaturach oraz rodzajach, co może mocno przełożyć się na cenę. Dla przykładu papier o gramaturze powyżej 250 g/m2 z metalizowanym lub perłowym wykończeniem, który jest często stosowany przy wydrukach zaproszeń będzie znacząco droższy od tektury litej czy cienkich materiałów poniżej 70 g, który wykorzystywany jest przy wydruku etykiet, opakowań kartonowych czy naklejek reklamowych. Obecnie coraz większą popularnością cieszy się też papier ozdobny, który chętnie wykorzystują przedsiębiorstwa drukując kalendarze dla klientów czy zaproszenia na konferencje branżowe i bankiety. Drukarnia Kraków posiada w swojej ofercie wiele rodzajów papieru ozdobnego. Reasumując, im bardziej wyszukane i nietypowe podłoże wydruku, tym wyższa cena.

Uszlachetnianie wydruku

Na cenę wydruku ma też wpływ jego uszlachetnienie. Usługa uszlachetnienia polega na specjalnym zabezpieczeniu druku, dzięki czemu zyskuje on dodatkowe walory estetyczne, jest trwalszy, bardziej wytrzymały, a kolory są zdecydowanie bardziej nasycone. Do najpopularniejszych technik uszlachetnienia wydruków możemy zaliczyć:

  • tłoczenie (stworzenie na drukowanym materiale trójwymiarowego wzoru),
  • lakierowanie UV (zabezpieczenie i wzbogacenie druku za pomocą lakieru UV),
  • złocenie czy srebrzenie (pokrycie wskazanych elementów specjalną folią – w kolorze srebra lub złota),
  • laminowanie (nałożenie odpowiedniej folii matowej lub błyszczącej).

Technika drukarska

Ogromny wpływ na cenę materiałów drukowanych ma też zastosowana technika drukarska. Do najpopularniejszych form wydruku zaliczyć można druk offsetowy oraz druk cyfrowy. Porównując te dwie techniki poligraficzne można zauważyć, że druk offsetowy to świetne rozwiązanie przy zleceniu dużych nakładów (katalogów, cenników, ulotek) z uwagi na fakt, że kosztowne i czasochłonne jest przygotowanie do druku i przy małych seriach jest to zwyczajnie nieopłacalne. Druk offsetowy jest po prostu oparty na znacznie bardziej złożonej technologii, a przez to jest też droższy od wydruku cyfrowego.

Mocno rozpowszechniony jest też sitodruk- technika drukarska przeznaczona do druku głównie na tkaninach. Tego typu technika drukarska sprawdza się w przypadku nadruków na plandekach reklamowych, odzieży roboczej czy koszulkach z logo firmy. Sitodruk można stosować do zadrukowywania ogromnych, jak i niewielkich powierzchni.

Warto też podkreślić, że obecnie drukarnie wyposażone w nowoczesny park maszynowy oferują również swoim klientom innowacyjne formy nadruków: druk UV i UV LED. Nie są one jeszcze popularne na rynku i niewiele drukarni dysponuje tego typu maszynami.

Koszty stałe i eksploatacyjne

Omawiając części składowe kosztu wydruku różnych materiałów nie sposób nie wspomnieć o kosztach eksploatacyjnych i kosztach stałych drukarni. Mowa tutaj o stopniu wykorzystania tuszów i tonerów, kosztach stałych (np. energii elektrycznej) oraz kosztach amortyzacji (w przypadku zakupu nowoczesnych maszyn poligraficznych). Również ilość zleconych egzemplarzy ma tutaj ogromne znaczenie. Inna cena będzie przy nakładzie 5 000 egzemplarzy zawierających ilustracje i grafiki o dużej ilości kolorów, gdzie występuje duży kontrast i wysoki stopień pokrycia, a inna dla 10 000 sztuk wydruków, które bazują na kilku stonowanych kolorach i są ubogie w kontrasty, a ich stopień pokrycia jest niewielki.

Jak widać na całkowity koszt wydruku składa się kilka istotnych czynników takich jak: ilość, rodzaj podłoża drukarskiego, zastosowana technika drukarska, formy uszlachetniania produktu końcowego oraz koszty stałe drukarni oraz koszty związane z zakupem i eksploatacją maszyn. Należy też pamiętać, że im bardziej wyszukany produkt końcowy (dotyczy to zwłaszcza rodzaju papieru) tym cena drukowanych katalogów, ulotek czy zaproszeń będzie wyższa.

Redakcja pparty.pl

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Oktoberfest

Co to jest Oktoberfest?

5 czerwca 2024

Jesteś zainteresowany reklamą?